Rettferdighet i asylpolitikken (RIA)

Respekt og rettferdighet for asylsøkere!

Ungdommer tvangssendt fra Norge til Kabul – hvordan har de det nå?

NOAS har på sin nettside publisert Dagsavisens artikkel 6.5.2017 om hvordan noen av de mange afghanske ungdommene som ble tvangsreturnert i 2016 har klart seg i Kabul.  Det er sterkt å lese. Kan vanlige nordmenn og norske politikere virkelig skyve disse historiene fra seg og hevde at det var riktig og nødvendig å tvangssende disse ungdommene til Kabul?  Ungdommene skyper med sine norske omsorgspersoner og venner.

FN mener Afghanistan er på sitt verste siden krigen startet i 2001. IS og Taliban er igjen på frammarsj, kriminalitet og arbeidsledighet stigende. Likevel fortsetter Norge å returnere i stort tempo. For afghanere er Norge blitt et av Europas trangeste nåløyne: 78 prosent av får nå avslag. I 2015 fikk 80 prosent asyl. Hvordan det går med dem som er blitt returnert, finnes det ingen oversikt over, innrømmer FN. Det eneste de vet, er at flertallet vil legge ut på flukt igjen.

Hasib (17) sier:

Ingen hørte på meg, ingen forsto at jeg hadde problemer, at jeg ikke har noe sted å være i Afghanistan. Det er bare bullshit at Afghanistan er trygt. Hver dag er det bomber, fortsetter han.

Hasib er alene i Kabul. Mens han var i Norge, ble faren drept i hjemdistriktet Maidan Shahr, 35 kilometer vest for Kabul. Hasib mener faren ble drept fordi broren er politimann, et vanlig mål for Taliban.

Jeg vil være sammen med moren min, lillesøsteren og lillebroren min. Men hvis jeg drar dit, kommer de til å drepe meg også, slik de gjorde med faren min. Jeg har ikke sett eller hørt fra familien på flere måneder. Jeg vet ikke om de lever.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 11. mai 2017 av i Uncategorized, Asylbarn, Barn på flukt, Enslige mindreårige, Afghanistan, Tvangsretur.
